Polscy praktycy marketingu pod patronatem IAA Polska przygotowali kampanię dla wszystkich krajów Unii Europejskiej.
Tylko w ciągu pierwszych sześciu tygodni wojny w Ukrainie kraje UE kupiły rosyjskie paliwa kopalne o wartości ponad 18 mld euro. Za tę kwotę reżim Putina mógłby kupić ponad 5000 czołg w T-14 Armata (cena 3,4 mln euro za czołg).
W wyniku oddolnej inicjatywy osób zajmujących się zielonymi transformacjami, ekspertów energetycznych, strategów oraz ludzi mediów i reklamy, powstała kampania MySanctions. Patronem akcji jest IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy.
Każdy Europejczyk będzie miał możliwość nałożenia "osobistych sankcji" na reżim Putina poprzez prostą deklarację zmiany zachowania.
W rezultacie Europejczycy: zmniejszą zapotrzebowanie na paliwa kopalne importowane z Rosji, zmniejszą emisję CO2, będą zdrowsi, zaoszczędzą pieniądze.
Serce kampanii: mysanctions.com
Na potrzeby kampanii stworzono stronę internetową: www.mysanctions.com, na której znajduje się licznik pokazujący w czasie rzeczywistym, ile kraje UE wydają na rosyjską ropę, gaz i węgiel. Na stronie internetowej obywatele UE będą mogli "nakładać" własne sankcje, deklarując np. obniżenie temperatury ogrzewania, wyłączenie niepotrzebnych urządzeń elektrycznych lub rezygnację z samochodu na jeden dzień w tygodniu.
Lista osobistych sankcji została zbudowana w oparciu o analizy Eurostatu, Międzynarodowej Agencji Energii oraz czołowych polskich ekspertów w dziedzinie polityki energetycznej i klimatycznej. Twórcy kampanii zapraszają do przyłączenia się do społeczności, która może mieć realny wpływ na walkę z wojną i globalnym ociepleniem.
Sankcje można wybierać na dedykowanej stronie www.mysanctions.com
Otwarta licencja dla nadawców i mediów we wszystkich krajach UE.
Przygotowane filmy reklamowe są dostępne nieodpłatnie dla wszystkich nadawców telewizyjnych w Unii Europejskiej. Każdy nadawca, który zdecyduje się przyłączyć do kampanii, otrzyma otwarte pliki filmowe wraz z instrukcją, jak przygotować lokalną wersję językową.
Dobrowolna inicjatywa - dlaczego to zrobiliśmy?
Kampania MySanctions została przygotowana pro bono przez grupę ekspert w i organizacji, które postanowiły nie pozostawać biernymi i wykorzystać swoje kompetencje - strategiczne, analityczne, komunikacyjne, reklamowe - do stworzenia systemu uruchamiania indywidualnych sankcji.
Wojna w Ukrainie pochłania coraz więcej ofiar. Wiele krajów i Unia Europejska nałożyły już liczne sankcje na reżim Putina. Mimo to nadal importowane są z Rosji paliwa kopalne: ropa, gaz i węgiel, a rosyjskie firmy zarabiają setki milion w dolar w dziennie. Nie jest to jednak zaskakujące, ponieważ nie jesteśmy jeszcze gotowi na alternatywne źródła energii. Ale proces zmian może się rozpocząć także poprzez zmianę codziennych zachowań.
Do organizacji zaangażowanych w projekt należą: IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy (patron kampanii), Lata Dwudzieste (strategia i koordynacja analiz oraz think tanku ekspert w energetycznych i klimatycznych), BBDO Warszawa (kreacja kampanii), Papaya Films (produkcja spot w telewizyjnych), Postprodukcja: Televisor, Studio dźwiękowe: Ztudio i Burza, Muzyka: Upright Music, Dotnpixel (opracowanie strony internetowej), Kyiv Type Foundry (dostawca czcionek), Instytut Zielonej Gospodarki, Fundacja Promocji Pojazd w Elektrycznych, Instytut na rzecz Ekorozwoju, Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii (dane i analiza wpływu zużycia energii na wielkość importu paliw kopalnych z Rosji), TV3 Group Baltics (jako partner) i Setanta Sports (pierwsi nadawcy, którzy wyemitują filmy kampanii w europejskich krajach).
Kolejni nadawcy z Unii Europejskiej są mile widziani w społeczności MySanctions.